Fotogalerie – Orlí mlhovina M16 v Hadovi

Hvězdokupa se skládá převážně z mladých žhavých obrů s velkou svítivostí. Obsahuje asi 60 hvězd od 8. do 12. magnitudy. Zářící mlhovinu tvoří ionizovaný vodík H II. V popředí jsou oblasti chladné a temné mezihvězdné hmoty vytvářející kuriózní obrazce. V roce 1995 pořídil HST slavný detail těchto, z oblaků plynu a prachu tvořených sloupovitových útvarů v centrální části mlhoviny, které byly nazvány Sloní choboty nebo také Sloupy stvoření. Na jejich vrcholech je možné pozorovat proces formování nových hvězd.
Vizuálně je mlhovina špatně pozorovatelná, protože září velice slabě na velké ploše. Rozprostírá se na ploše o velikosti 60 světelných let. Jasnost 6.4 magnitudy, zdánlivý průměr 25′. Objevena byla v roce 1745 švýcarským astronomem Jean-Philippe de Cheseaux.


Snímky jsou řazené od nejnovějšího:

H-alfa a chlazená CCD
Po dvou letech od předchozí fotografie byly opět novou technikou pořízeny další snímky Orlí mlhoviny. Tentokráte chlazenou CCD kamerou přes filtr H-alfa. Tento filtru potlačí hvězdy a zvýrazní slabé mlhovinové útvary zářící v tomto objektu. Pořízený černobílý snímek byl mírně přibarven pomocí prvního snímku (29.8.2005) z Canonu EOS 20D .

M16d_m_2012 Datum: 17.8.2012 20:26 UT
Objektiv: Refraktor Megrez 90 APO 90/558 + rovnač pole WO P-Flat4 (0.8x)
CCD: G2-8300, chlazeno na -30°C, binning 1×1, filtr H-alfa s propustností 6 nm
Expozice 21 x 5 minut
Pointace: G1-1400 za ED80/600
Podmínky: dobré
Pozorovací stanoviště: Bažantnice
Zpracování: SIPS použit na snímání, odečtení Dark a Flat a na sečtení snímků. Registar na připojení barevného snímku, zvýraznění a konečné úpravy v Photoshopu
Sever je na snímku nahoře.

Obarvený snímek

Předchozí černobílá fotografie byla obarvena pomocí první fotografie z roku 2005, která sice měla kvalitu výrazně nižší, ale pro barevnou informaci dostatečnou. Obě fotografie byly pořízeny přes stejný objektiv ED 80/600.

M16e_m Objektiv: Refraktor C-80ED 80/600
Jasová složka (černobílý snímek): 11.9.2010
CCD G1-1400
Součet 27 snímků, Expozice 21 x 60 s + 6 x 120 s
Barevná složka: 29.8.2005
Canon EOS 20D
Součet 4 snímků, Expozice: 138, 157, 273, 276 s
Zpracování: Srovnání černobílého a barevného snímku v Registaru, složení barevné informace a mírné doostření v Photoshopu.
Sever je na snímku nahoře. Velký snímek je zmenšen na 75% originální velikosti.

M16 s meteorem

Na jednom snímku se podařilo zachytit meteor.

M16f_meteor_m Expozice meteoru: 11.9.2010 21:00:08-21:02:08 UT
Zpracování: Photoshop – zaostřený snímek meteoru byl vložen do barevného snímku M16 (parametry snímku jsou uvedeny níže).

Černobílý snímek CCD kamerou G1-1400

Další fotografie M16 vznikla o více než pět let později při výjezdu za kometou. Podmínky nebyly úplně nejlepší a tak to byl spíše pokus na vyplnění pozorovacího času. M16 již zapadala a byla poměrně nízko nad obzorem a ani obloha nebyla nejlepší. Po rozpadu cirů se vytvořil zákal a MHV dosahovalo jen 5.9 magnitudy. Přesto snímek příjemně překvapil množstvím detailů kolem Sloupů stvoření.

M16c_m Datum: 11.9.2010 20:30-21:26 UT
Objektiv: Refraktor C-80ED 80/600
CCD: G1-1400, teplota čipu 6.5°C
Filtr CLS
Součet 27 snímků, Expozice 21 x 60 s + 6 x 120 s
Bez pointace, jen vybrány dobré snímky
Pozorovací stanoviště: Valcha
Podmínky: špatné, zákal z rozpadlých cirů, MHV=5.9 mag.
Zpracování: SIMS použit na snímání, odečtení Dark a Flat a na sečtení snímků. Zvýraznění a konečné úpravy (pouze křivkami) v Photoshopu.
Sever je na snímku nahoře. Velký snímek je v originální velikosti 1:1.

První snímek digitální zrcadlovkou Canon EOS 20D

M16 patřila k prvním objektům, které jsme fotografovali po zakoupení digitální zrcadlovky Canon EOS 20D. V té době jsme ještě nebyli obeznámeni se všemi problémy astronomického fotografování a zpracování a tak tyto první snímky mají znatelně horší kvalitu.

M16_POL_ED_20050829_m Datum: 29.8.2005 22:00 UT
Objektiv: Refraktor C-80ED 80/600
Fotoaparát: Canon EOS 20D
Součet 4 snímků, ISO = 3200
Expozice: 138, 157, 273, 276 s
Pointace: okem přes Meada 200/2000 + okulár 12 mm
Pozorovací stanoviště: Bažantnice
Podmínky: relativně nízko nad obzorem.
Zpracování: Pomocí SubRaw odečten temný snímek. Součet a další úpravy ve Photoshopu 8