Nejsložitější byly transporty vesmírných letounů, protože ty mají značné rozměry i hmotnost (viz články Velké stěhování a Endeavour v ulicích velkoměsta). Jedním z exemplářů, který se poměrně komplikovaně musel dostat na místo určení, byl i první letuschopný raketoplán Enterprise. Tento stroj se v 70. letech používal k různým testům, ověřujícím, jak se bude takové vesmírné plavidlo chovat během pozemních příprav a při letech v atmosféře. Zřejmě nejznámější absolvovaný program měl zkratku ALT vycházející z anglických slov Approach and Landing Tests, tj. česky test přiblížení a přistání. Během něj se zjišťovalo, zda je raketoplán schopen klouzavým letem bezpečně přistát. K těmto zkouškám nebyla zapotřebí výbava, umožňující lety do vesmíru a tak byl prototyp raketoplánu přizpůsoben jen k letům v atmosféře. Výhledově se počítalo s úpravami, které by mu umožnily i kosmické lety, ale nakonec k tomu nikdy nedošlo. Zjistilo se totiž, že by to bylo velmi finančně nákladné.
Od roku 2003 byl raketoplán Enterprise vystaven v Udvar-Hazyho středisku (Steven F. Udvar-Hazy Center) u Dullesova mezinárodního letiště ve Virginii. Protože se tomuto středisku podařilo získat „skutečný“ raketoplán Discovery, který uskutečnil 39 vesmírných misí, mohlo Enterprise přenechat jiné instituci. Tou se stalo námořní, letecké a kosmické muzeum (Intrepid Sea, Air & Space Museum), umístěné na palubě letadlové lodě USS Intrepid (Neohrožený), zakotvené v New Yorku. Když k Udvar-Hazyho středisku dorazil Discovery, zúčastnil se nejprve spolu s Enterprise slavnostního obřadu. Po jeho skončení byl odtažen do hangáru, kde zaujal místo, původně náležející raketoplánu Enterprise. Na ten pak čekal přesun do New Yorku. Transport se uskutečnil po souši, vzduchem a dokonce i po vodní hladině. Pozemní přesuny obstarávaly různé tahače či transportéry, letecký transport pak měl na starosti speciálně upravený Boeing 747, který se anglicky nazývá Shuttle Carrier Aircraft, zkráceně SCA. Toto pojmenování by se dalo do češtiny přeložit asi jako letadlový nosič raketoplánů. Nejdelší část trasy urazil raketoplán Enterprise právě na hřbetě tohoto letounu a spolu s ním přistál 27. dubna 2012 na nejdelší dráze 31L letiště Johna F. Kennedyho v New Yorku. Po slavnostním přivítání a rozdělení obou letounů strávil raketoplán několik týdnů v jednom hangáru a pak byl odtažen k zátoce, kde jej jeřáb naložil na plochý nákladní člun společnosti Weeks Marine. Plavba začala 3. června a o člun s Enterprise se staraly tři remorkéry (Elizabeth, Shelby a Kathleen), kterým dělalo doprovod několik dalších plavidel. Ačkoli se všichni snažili, aby plavba proběhla bezproblémově, stala se během ní menší nehoda. Když raketoplán proplouval v blízkosti železničního mostu, v místech, kde bylo po obou stranách jen pár metrů volného místa, přišel nečekaný větrný poryv. Ten pohnul člunem tak, že pravé křídlo Enterprise zavadilo špičkou o mostní podpěru a poškodilo se. Naštěstí se ukázalo, že byla poškozena opravdu jen samotná špička křídla a nehoda nezasáhla žádné jiné struktury vesmírného plavidla.
Zbytek plavby pak už proběhl bez podobných situací a tak raketoplán poté, co byl ještě jednou přeložen na jiný, výrazně větší člun (číslo 297), dorazil 6. června k letadlové lodi USS Intrepid. Jednodenní zpoždění proti původnímu plánu způsobily nepříznivé povětrnostní podmínky. Po opatrném manévrování se člun s raketoplánem dostal do těsné blízkosti levoboku letadlové lodě, kde už byl připraven mohutný plovoucí jeřáb amerického námořnictva. Tento stroj v roce 2009 například vyzdvihoval z řeky Hudson letoun Airbus A320, který zde nouzově přistál po problémech s motory a jeho příběh je označován jako „Hudsonský zázrak„, protože během této hrozivě vypadající nehody nepřišel nikdo o život. Tentokrát spustil nad raketoplán nosnou konstrukci, stejnou, jaká se používala při montáži či demontáži raketoplánů z letadlových nosičů. Ta byla uchycena na silných lanech a technici ji pečlivě přichytili k Enterprise. Po prověrkách, zda je spojení dostatečně pevné, byl dán pokyn a jeřáb lehce zvedl kosmický letoun o hmotnosti zhruba 68 tun ze člunu a přemístil jej na palubu letadlové lodě. Zde byl raketoplán 19. června zakryt bílou textilií a ta byla během dalších dvou dní nafouknuta do podoby pavilonu, který jej měl chránit před okolními vlivy. Raketoplán uvnitř byl umístěn v takové poloze, jako by se právě vracel z nějakého letu – zadní kola se již dotkla země, ale příďový podvozek je ještě ve vzduchu.
Slavnostní otevření expozice veřejnosti se odehrálo 19. července 2012 a zúčastnili se jej i tři astronauté, kteří s Enterprise létali během již zmíněného programu ALT. Byli to Joe Engle, Richard „Dick“ Truly a Fred Haise. Aby byla sestava kompletní, chyběl jen Gordon Fullerton. Ten bohužel nemohl přijet osobně, protože roku 2009 prodělal rozsáhlou mozkovou mrtvici a proto jej na slavnosti zastupovala manželka Marie. Expozice byla koncipována tak, že lidé mohli chodit kolem raketoplánu, dokonce se projít i pod ním, nebo navštívit vyhlídkovou terasu, umístěnou necelý metr před přídí raketoplánu. Kdyby nebyl raketoplán za prosklenou přepážkou, bylo by možné se jej i dotknout. V hale panovalo přítmí, které v kombinaci s modrým nasvícením ještě umocňovalo celkovou atmosféru. Muzeum počítalo s tím, že nafukovací hala je jen dočasné řešení a výhledově (snad během dalších 2-3 let) hodlalo vybudovat trvalou expozici mimo letadlovou loď, kam by Enterprise umístilo.
Zde by mohl článek končit, ale bohužel je třeba zmínit další událost, která se na raketoplánu negativně podepsala. Ve večerních hodinách 29. října 2012 (místního času) zasáhl New York hurikán Sandy a zanechal za sebou mimořádnou spoušť. Řádění živlů se nevyhnulo ani letadlové lodi USS Intrepid, kde byl přerušen přívod energie a zaplavena a poškozena i dvojice záložních generátorů. To vedlo ke ztrátě tlaku a nafukovací pavilon, chránící raketoplán, se začal postupně vypouštět. Během toho nevydržel nápory větru a potrhal se, což mělo za následek, že se zhroutil na raketoplán a poškodil jej. Ačkoli fotografie ukazují, že je většina Enterprise zamotaná do zbytků pavilonu, už teď jsou viditelná určitá poškození. Nejvýraznější je chybějící část vertikálního stabilizátoru a zřejmě budou škody i u nákladového prostoru. Zároveň je pravděpodobné, že další újmy mohly způsobit například padající osvětlovací stožáry nebo jiné předměty. Co všechno hurikán na Enterprise poničil, bude jasné až po odstranění plachty. Musíme jen doufat, že škod nebude mnoho a budou spíše lehčího rázu, aby je bylo možné brzy opravit a raketoplán znovu zpřístupnit veřejnosti.
Vybrané zdroje:
- http://www.collectspace.com/shuttles/http://www.collectspace.com/news/news-060412a.html
- http://www.collectspace.com/news/news-060612a.html
- http://www.collectspace.com/news/news-071812a.html
- http://www.collectspace.com/news/news-103012a.html
- http://www.kosmonautix.cz/viewtopic.php?f=29&t=157&sid=05831c3f34df22a77f1f9758552058cf&start=100
- http://technet.idnes.cz/raketoplan-enterprise-zakotvil-v-new-yorku-fz3-/tec_vesmir.aspx?c=A120607_130122_tec_vesmir_vse